logo bm 1 1 logo baru pknp

Bahagian Pentadbiran & Pengurusan Aset

A) Permohonan Sewa

Borang Permohonan boleh didapati di Kaunter Bahagian Pentadbiran & Pengurusan Aset atau melalui Borang Permohonan Online di dalam Portal PKNP.

B) Jenis Premis Untuk Tawaran Sewa

i) Rumah Kediaman
ii) Rumah Kedai / Kedai Pejabat
iii) Kedai / Gerai 
iv) Ruang Pejabat 
v) Ruang Niaga Di Kompleks Membeli Belah
vi) Bengkel
vii) Bangunan Kilang 
viii) Bangunan Inkubator

C) Proses Tawaran Sewa

 Proses  Tempoh Masa  Tindakan
Hantar Bukti Permohonan Online beserta satu (1) Salinan MyKad (bagi Pemohonan Individu) atau Profail Syarikat (bagi Permohonan Syarikat)  7 Hari Penyewa
Mengeluarkan Surat Tawaran Sewa  1 Hari PKNP
Mengembalikan Akuan Penerimaan Sewa  14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa
Membuat Bayaran Pendahuluan Sewa 14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa
Penyerahan Kunci Premis 1 Hari PKNP
Menandatangani Dan Penyediaan Perjanjian Sewa 30 Hari Penyewa / PKNP
Bayaran Sewa Bulanan Pada/Sebelum 7hb Setiap bulan Penyewa

D) Kadar Sewa Bulanan

Kadar sewa yang ditetapkan bergantung kepada jenis dan lokasi premis.

E) Bayaran Sewa Bulanan

Bayaran sewa hendaklah dijelaskan pada / sebelum tujuh haribulan (7hb) setiap bulan di

  1. Kaunter bayaran di Tingkat 15, Bahagian Kewangan PKNP, Kompleks Teruntum
  2. Melalui pengutip sewa yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat kutipan di premis-premis sewa tertentu pada setiap bulan
  3. Menggunakan perkhidmatan pembayaran ke akaun HSBC Amanah PKNP melalui kaunter Bank di seluruh Malaysia
  4. Menggunakan perkhidmatan pembayaran ke akaun Bank Simpanan Nasional PKNP melalui kaunter Bank di seluruh Malaysia

F) Cara Bayaran Sewa

Bayaran boleh dibuat dalam bentuk tunai (di kaunter bayaran dan pengutip sewa sahaja) cek, bank draft, banker's cheque, wang pos, kiriman wang atau bank-in.

G) Perjanjian Sewa

Perjanjian Sewa akan disediakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh Surat Tawaran Sewa dan tempoh sewaan adalah selama 36 bulan (3 tahun) dan boleh dilanjutkan 3 tahun lagi sekiranya rekod bayaran sewa bulanan memuaskan.

H) Aduan Kerosakan

Aduan kerosakan boleh dibuat melalui telefon atau aduan online melalui Sistem Pengurusan Harta Sewa ataupun melalui Borang Aduan Pelanggan PKNP.

I) Jenis Aduan

Aduan yang dibuat pembaikan oleh PKNP adalah yang berkaitan dengan kerosakan struktur bangunan sahaja dan tidak disebabkan oleh kecuaian atau kerosakan disengajakan oleh pihak penyewa, keluarga, tetamu atau wakil.

J) Penamatan Sewa

Mana-mana pihak boleh menamatkan penyewaan dengan mengemukakan tiga (3) bulan kalendar notis.

K) Pemulangan Deposit

Pemulangan Deposit akan diselaraskan setelah mengemukakan semua dokumen berkaitan yang diperlukan, tiada tunggakan sewa serta tiada kerosakan premis disebabkan oleh kecuaian oleh pihak penyewa.

Hubungi Kami

logo 01

   Perbadanan Kemajuan 
  Negeri Pahang

 Tingkat 16, Kompleks Teruntum,

Jalan Mahkota,
25000 Kuantan, Pahang.

+609-5658588

+609-5130510

webmaster[at]pknp[dot]gov[dot]my

Jumlah Pelawat

Hari Ini 118

Semalam 518

Minggu Ini 636

Bulan Ini 9284

Keseluruhan 180084

Kod Qr

qr-code

Layari Laman Web
Melalui Telefon Pintar

Undian

Pendapat anda mengenai laman web baru PKNP?