logo bm 1 1   logo baru pknp
soalan2 lazim alamat kami aduan pelanggan petalaman

PENDEDAHAN KELAKUAN TIDAK WAJAR (KTW) / WHISTLEBLOWING

:

PENGURUSAN PENDEDAHAN KELAKUAN TIDAK WAJAR (KTW) 

Selaras dengan amalan Tadbir Urus Terbaik (Good Governance) PKNP menyediakan saluran Whistleblowing untuk menerima aduan dan memberi peluang kepada orang awam atau anggota pekerja PKNP melaporkan sebarang ketidakpatuhan di dalam pelaksanaan aktiviti atau kelakuan tidak wajar seperti pelanggaran tatatertib di PKNP.

Sebagai satu mekanisme dalaman kepada anggota pekerja PKNP, pembekal dan orang awam bagi menyalurkan aduan, laporan dan maklumat berhubung dengan penipuan, rasuah, penyelewangan, ketidakpatuhan di dalam pelaksanaan aktiviti dan pelanggaran tatatertib yang dilakukan oleh anggota pekerja PKNP dan mendapat maklumbalas mengenai tindakan yang telah diambil terhadap laporan tersebut:-

  1. Menggalakkan pengadu menyalurkan aduan dan maklumat melalui satu saluran dalaman secara sistematik sebelum ia dibawa ke pihak luar.
  2. Dapat mewujudkan suasana telus dan keterbukaan di dalam melaporkan sebarang penipuan, rasuah, penyelewengan, ketidakpatuhan di dalam pelaksanaan aktiviti dan pelanggaran tatatertib di PKNP.
  3. Memastikan pemberi maklumat diberikan perlindungan yang sewajarnya sekiranya ia dibuat dengan telus dan mempunyai bukti-bukti yang mencukupi.

 

KAEDAH MEMBUAT LAPORAN

Aduan, laporan atau maklumat boleh dibuat kepada Pegawai Integriti yang dilantik melalui salah satu kaedah berikut:-

  1. Email : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
  2. Telefon : 09-5658520 (Puan Marlia binti Osman)
  3. Bersemuka
  4. Google Form e-Whistleblowing (Klik di sini)
  5. Secara bertulis dan dihantar sama ada dengan tangan atau pos di alamat seperti berikut:

Pengurus,
Unit Pengurusan Kualiti, Risiko & Integriti,
Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang,
Tingkat 12, Kompleks Teruntum,
25000 Kuantan,
Pahang Darul Makmur.

 

MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN

Kandungan aduan, laporan atau maklumat hendaklah mengandungi perkara-perkara seperti berikut:-

  1. Maklumat pengadu seperti nama, no. kad pengenalan, alamat semasa, no. telefon, dan emel.
    • Warga PKNP
      • Nama, No. Kad Pengenalan, jawatan, alamat semasa, no. telefon dan emel;
    • Bukan warga PKNP
      • Nama, No. Kad Pengenalan, Nama majikan/tempat bekerja, jawatan, alamat semasa, no. telefon dan emel.
  2. Nama, No. Kad Pengenalan, Nama majikan/tempat bekerja, jawatan, alamat semasa, no. telefon dan emel.
  3. Latar belakang aduan seperti tempat, tarikh dan masa kejadian.
  4. Pekerja atau pihak yang terlibat/ disyaki terlibat.
  5. Butir-butir kejadian mengenai aduan.

 

PERKARA-PERKARA YANG BOLEH DILAPORKAN

  1. Meminta atau menerima suapan rasuah;
  2. Menawar atau memberi suapan rasuah;
  3. Pencanggahan kepentingan (conflict of interest);
  4. Salah guna kuasa untuk kepentingan dan faedah diri sendiri, saudara atau sekutu;
  5. Penyelewengan atau Fraud; dan
  6. Pelanggaran Akta Badan - Badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj) 2000 (Akta 605) Kod Etika PKNP atau mana - mana dasar dan peraturan semasa.

 

IDENTITI PENGADU

Mana-mana individu yang mahu melaporkan salah laku rasuah dan pelanggaran integriti akan dilindungi dibawah Polisi Perlindungan Pemberi Maklumat yang dinyatakan dalam Polisi Pengurusan Pendedahan Kelakuan Tidak Wajar (KTW).

Hubungi Kami

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang

Tingkat 16, Kompleks Teruntum,

Jalan Mahkota, 25000 Kuantan,

Pahang Darul Makmur.

ICON TELEFON 02 01 +609 - 5658588  

icon fax 01 +609 - 5130510

icon email 01 webmaster@pknp.gov.my

icon email 01 corporate@pknp.gov.my

 

Jumlah Pelawat

Hari Ini 2138

Semalam 4826

Minggu Ini 6964

Bulan Ini 85504

Keseluruhan 3279323

Kod QR

qr-code

Layari Laman Web
Melalui Telefon Pintar

 

 

Tarikh Kemaskini


Selasa, 19 Mac 2024

Lokasi Kami