logo bm 1 1   logo baru pknp
soalan2 lazim alamat kami aduan pelanggan petalaman

Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta

:

A) Permohonan Sewa

Borang Permohonan boleh didapati di Kaunter Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta atau melalui Borang Permohonan Online di dalam Portal PKNP.

B) Jenis Premis Untuk Tawaran Sewa

i) Rumah Kediaman
ii) Rumah Kedai / Kedai Pejabat
iii) Kedai / Gerai 
iv) Ruang Pejabat 
v) Ruang Niaga Di Kompleks Membeli Belah
vi) Bengkel
vii) Bangunan Kilang 
viii) Bangunan Inkubator

C) Proses Tawaran Sewa

 Proses  Tempoh Masa  Tindakan
Lampirkan Bukti Permohonan Online beserta satu (1) Salinan MyKad (bagi Pemohonan Individu) atau Profail Syarikat (bagi Permohonan Syarikat) kepada Bahagian Pemasaran dan Pengurusan Harta PKNP 7 Hari Penyewa
Pengeluaran Surat Tawaran Sewa kepada Penyewa  1 Hari PKNP
Penyewa diminta untuk mengembalikan Akuan Penerimaan Sewa  14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa
Penyewa Membuat Bayaran Pendahuluan Sewa sepertimana yang tercatat dalam Surat Tawaran Sewa 14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa Penyewa
Penyerahan Kunci Premis 1 Hari PKNP
Penyediaan dan Menandatangani Perjanjian Sewa 30 Hari Penyewa / PKNP
Bayaran Sewa Bulanan Pada/Sebelum 7hb Setiap bulan Penyewa

D) Kadar Sewa Bulanan

Kadar sewa yang ditetapkan bergantung kepada jenis dan lokasi premis.

E) Bayaran Sewa Bulanan

Bayaran sewa hendaklah dijelaskan pada / sebelum tujuh haribulan (7hb) setiap bulan melalui :-

  1. Kaunter bayaran di Tingkat 15, Bahagian Kewangan PKNP, Kompleks Teruntum
  2. Melalui pengutip sewa yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat kutipan di premis-premis sewa tertentu pada setiap bulan
  3. Menggunakan perkhidmatan pembayaran ke akaun Bank Simpanan Nasional PKNP melalui kaunter Bank di seluruh Malaysia
  4. Menggunakan JomPAY melalui perbankan internet dan telefon mudah alih melibatkan 40 bank yang terlibat termasuk Maybank2u, CimbClicks dan BankIslam.biz.
  5. Melalui aplikasi mudah alih PahangGo atau SNAPnPAY.

F) Cara Bayaran Sewa

Bayaran boleh dibuat dalam bentuk tunai (di kaunter bayaran dan pengutip sewa PKNP sahaja), Perbankan Internet (JomPAY Online), aplikasi mudah alih PahangGo atau SNAPnPAY, cek, bank draft, bankers cheque, wang pos, kiriman wang atau bank-in.

G) Perjanjian Sewa

Perjanjian Sewa akan disediakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh Surat Tawaran Sewa dan tempoh sewaan adalah selama 24 bulan (2 tahun) atau 36 bulan (3 tahun) dan boleh dilanjutkan penyewaan sekiranya rekod bayaran sewa bulanan memuaskan.

H) Aduan Kerosakan

Aduan kerosakan boleh dibuat melalui panggilan telefon ke Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta PKNP atau online melalui Borang Aduan Pelanggan PKNP di website kami.

I) Jenis Aduan

Aduan kerosakan adalah aduan yang berkaitan dengan kerosakan struktur bangunan sahaja dan tidak disebabkan oleh kecuaian atau kerosakan yang disengajakan oleh pihak penyewa, keluarga, tetamu atau wakil.

J) Penamatan Sewa

Mana-mana pihak (PKNP/Penyewa) boleh menamatkan penyewaan dengan mengemukakan notis tiga (3) bulan kalendar.

K) Pemulangan Deposit

Pemulangan Deposit akan diselaraskan setelah bekas penyewa mengemukakan semua dokumen berkaitan yang diperlukan dan tiada sebarang tunggakan sewa serta tiada kerosakan premis yang disebabkan oleh kecuaian pihak penyewa.

Hubungi Kami

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang

Tingkat 16, Kompleks Teruntum,

Jalan Mahkota, 25000 Kuantan,

Pahang Darul Makmur.

ICON TELEFON 02 01 +609 - 5658588  

icon fax 01 +609 - 5130510

icon email 01 webmaster@pknp.gov.my

icon email 01 corporate@pknp.gov.my

 

Jumlah Pelawat

Hari Ini 1989

Semalam 4826

Minggu Ini 6815

Bulan Ini 85355

Keseluruhan 3279174

Kod QR

qr-code

Layari Laman Web
Melalui Telefon Pintar

 

 

Tarikh Kemaskini


Selasa, 19 Mac 2024

Lokasi Kami