logo bm 1 1   logo baru pknp
soalan2 lazim alamat kami aduan pelanggan petalaman

JomPay Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP)

:

Soalan 1: Apakah itu JomPay- PKNP?

JomPAY ialah satu inisiatif Nasional yang disokong oleh bank-bank di Malaysia untuk
mewujudkan satu kaedah pembayaran melalui online dan telefon mudah alih di Malaysia. MyClear adalah sebuah anak syarikat milik penuh Bank Negara Malaysia yang mengendalikan JomPAY.

Soalan 2: Apakah kemudahan yang disediakan melalui JomPAY?

Dengan JomPAY, anda boleh menikmati kemudahan membuat bayaran menggunakan dana dari akaun simpanan atau akaun semasa. Melalui JomPAY, transaksi anda lebih cepat, selamat, dan mudah.

Soalan 3: Adakah JomPAY percuma?

Ya, perkhidmatan JomPAY adalah PERCUMA. Tiada caj dikenakan ke atas pelanggan yang menggunakan perkhidamatan JomPAY.

Soalan 4: Di manakah saya boleh menggunakan JomPAY?

Kemudahan JomPAY boleh dinikmati melalui perbankan internet dan telefon mudah alih melibatkan 40 bank yang terlibat termasuk Maybank2u, CimbClicks dan BankIslam.biz.

Soalan 5: Adakah saya perlu mendaftar sebelum membuat pembayaran dengan JomPAY?

Pendaftaran tidak diperlukan dengan JomPAY. Anda hanya perlu memastikan mempunyai akses kepada perbankan internet bagi bank yang terlibat.

Soalan 6: Saya telah mempunyai akaun (perbankan internet) bank yang terlibat. Apakah langkah pertama yang perlu dilakukan untuk menggunakan JomPAY bagi pembayaran PKNP?

Anda hanya perlu melakukan empat langkah mudah
1. Dapatkan Jumlah Bayaran terkini yang perlu dijelaskan dengan merujuk Invoice terkini atau hubungi talian 09-5658 585 untuk sebarang pertanyaan berkenaan Invoice.
2. Dapatkan Biller Code PKNP : 71696
3. Dapatkan Ref-1 : Customer No. pada Invoice anda atau Hubungi 09-5658 585 untuk pertanyaan.
4. Dapatkan Ref-2 : Invoice No.

jompay


Soalan 7: Apakah yang dimaksudkan dengan Biller Code ?

Biller Code adalah nombor unik untuk mengenalpasti Biller bagi JomPAY. Biller Code bagi PKNP adalah 71696.

Soalan 8: Apakah itu Ref-1 ?

Ref-1 adalah nombor unik yang digunakan oleh PKNP untuk mengenal pasti akaun anda
Ref-2 adalah invoice no. untuk rujukan bayaran.

Soalan 9 : Adakah Ref-1 berubah-ubah untuk bayaran seterusnya?

Tidak. Ref-1 untuk JomPAY PKNP adalah tetap berdasarkan akaun pelanggan. Pelanggan digalakkan mengemaskini sebagai Favourites setelah berjaya membuat transaksi pertama.

Soalan 10 : Apakah langkah-langkah untuk menggunakan JomPAY Online?

Berikut adalah langkah-langkah mudah untuk menggunakan JomPAY Online:

   1. Daftar masuk perbankan internet/ telefon mudah alih.
       > Pilih Bill Payment > Cari menu JomPAY

   2. Mulakan transaksi bayaran .
       > Masukkan Biller Code, Ref-1 dan Ref-2

   3. Pilih akaun anda, sama ada akaun semasa, simpanan atau kad kredit*

   4. Masukkan jumlah bayaran dan teruskan bayaran.
       > Resit akan dipaparkan bagi setiap transaksi yang berjaya

   5. Kemaskini sebagai Favourites untuk bayaran seterusnya pada masa akan datang.

   6. Selesai.

Soalan 11 : Siapakah kategori pelanggan yang boleh menggunakan JomPAY?

Semua pelanggan 40 bank terlibat boleh menggunakan JomPAY.

Soalan 12 : Adakah terdapat had bagi bayaran melalui JomPAY?

Had bayaran bagi JomPAY adalah seperti berikut:
  Had minimum        Had maksimum
  RM1.00   Tiada had
       

Soalan 13 : Apakah yang perlu saya lakukan jika mempunyai sebarang masalah ketika membuat pembayaran JomPAY?

Pertama sekali, pastikan butiran bayaran adalah betul termasuk Biller Code, Ref- 1 dan Jumlah Pembayaran.
Untuk bantuan seterusnya, sila hubungi :

   Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta PKNP
                        di talian 09-5658 585
                                    atau

                  Bahagian Kewangan PKNP
                        di talian 09-5658 533

Soalan 14 : Saya telah berjaya membuat transaksi, bilakah penyata saya dikemaskini?

Bagi setiap transaksi bayaran yang berjaya, Penyata Akaun Individu Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang akan dikemaskini dalam tempoh 3 hari bekerja.

Hubungi Kami

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang

Tingkat 16, Kompleks Teruntum,

Jalan Mahkota, 25000 Kuantan,

Pahang Darul Makmur.

ICON TELEFON 02 01 +609 - 5658588

icon fax 01 +609 - 5130510

icon email 01 webmaster[at]pknp[dot]gov[dot]my

Jumlah Pelawat

Hari Ini 77

Semalam 370

Minggu Ini 4174

Bulan Ini 26140

Keseluruhan 946285

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Kod QR

qr-code

Layari Laman Web
Melalui Telefon Pintar




Tarikh Kemaskini


Sabtu, 28 November 2020

Undian

How Do You Rate Services Given To You by PKNP on Personal Touch