Borang Permohonan boleh didapati di Kaunter Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta atau melalui Borang Permohonan Online di dalam Portal PKNP.
- Rumah Kediaman
- Rumah Kedai / Kedai Pejabat
- Kedai / Gerai
- Ruang Pejabat
- Ruang Niaga Di Kompleks Membeli Belah
- Bengkel Bangunan Kilang Bangunan Inkubator
PROSES | TEMPOH MASA | TINDAKAN |
---|---|---|
Lampirkan Bukti Permohonan Online beserta satu (1) Salinan MyKad (bagi Pemohonan Individu) atau Profail Syarikat (bagi Permohonan Syarikat) kepada Bahagian Pemasaran dan Pengurusan Harta PKNP | 7 Hari | Penyewa |
Pengeluaran Surat Tawaran Sewa kepada Penyewa | 1 Hari | PKNP |
Penyewa diminta untuk mengembalikan Akuan Penerimaan Sewa | 14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa | Penyewa |
Penyewa Membuat Bayaran Pendahuluan Sewa sepertimana yang tercatat dalam Surat Tawaran Sewa | 14 Hari Daripada Tarikh Surat Tawaran Sewa | Penyewa |
Penyerahan Kunci Premis | 1 Hari | PKNP |
Penyediaan dan Menandatangani Perjanjian Sewa | 30 Hari | Penyewa / PKNP |
Bayaran Sewa Bulanan | Pada/Sebelum 7hb Setiap bulan | Penyewa |
Kadar sewa yang ditetapkan bergantung kepada jenis dan lokasi premis.
Bayaran sewa hendaklah dijelaskan pada / sebelum tujuh haribulan (7hb) setiap bulan melalui :-
- Kaunter bayaran di Tingkat 15, Bahagian Kewangan PKNP, Kompleks Teruntum
- Melalui pengutip sewa yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat kutipan di premis-premis sewa tertentu pada setiap bulan
- Menggunakan perkhidmatan pembayaran ke akaun Bank Simpanan Nasional PKNP melalui kaunter Bank di seluruh Malaysia
- Menggunakan JomPAY melalui perbankan internet dan telefon mudah alih melibatkan 40 bank yang terlibat termasuk Maybank2u, CimbClicks dan BankIslam.biz.
- Melalui aplikasi mudah alih PahangGo atau SNAPnPAY.
Bayaran boleh dibuat dalam bentuk tunai (di kaunter bayaran dan pengutip sewa PKNP sahaja), Perbankan Internet (JomPAY Online), aplikasi mudah alih PahangGo atau SNAPnPAY, cek, bank draft, bankers cheque, wang pos, kiriman wang atau bank-in.
Perjanjian Sewa akan disediakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh Surat Tawaran Sewa dan tempoh sewaan adalah selama 36 bulan (3 tahun) dan boleh dilanjutkan penyewaan sekiranya rekod bayaran sewa bulanan memuaskan.
Aduan kerosakan boleh dibuat melalui panggilan telefon ke Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta PKNP atau online melalui Borang Aduan Pelanggan PKNP di website kami.
Aduan kerosakan adalah aduan yang berkaitan dengan kerosakan struktur bangunan sahaja dan tidak disebabkan oleh kecuaian atau kerosakan yang disengajakan oleh pihak penyewa, keluarga, tetamu atau wakil.
Mana-mana pihak (PKNP/Penyewa) boleh menamatkan penyewaan dengan mengemukakan notis tiga (3) bulan kalendar.
Pemulangan Deposit akan diselaraskan setelah bekas penyewa mengemukakan semua dokumen berkaitan yang diperlukan dan tiada sebarang tunggakan sewa serta tiada kerosakan premis yang disebabkan oleh kecuaian pihak penyewa.