JomPAY ialah satu inisiatif Nasional yang disokong oleh bank-bank di Malaysia untuk mewujudkan satu kaedah pembayaran melalui online dan telefon mudah alih di Malaysia. MyClear adalah sebuah anak syarikat milik penuh Bank Negara Malaysia yang mengendalikan JomPAY.
Dengan JomPAY, anda boleh menikmati kemudahan membuat bayaran menggunakan dana dari akaun simpanan atau akaun semasa. Melalui JomPAY, transaksi anda lebih cepat, selamat, dan mudah.
Ya, perkhidmatan JomPAY adalah PERCUMA. Tiada caj dikenakan ke atas pelanggan yang menggunakan perkhidmatan JomPAY.
Pendaftaran tidak diperlukan dengan JomPAY. Anda hanya perlu memastikan mempunyai akses kepada perbankan internet bagi bank yang terlibat.
Pendaftaran tidak diperlukan dengan JomPAY. Anda hanya perlu memastikan mempunyai akses kepada perbankan internet bagi bank yang terlibat.
Anda hanya perlu melakukan empat langkah mudah
1. Dapatkan Jumlah Bayaran terkini yang perlu dijelaskan dengan merujuk Invoice terkini atau hubungi talian 09-5658 585 untuk sebarang pertanyaan berkenaan Invoice.
2. Dapatkan Biller Code PKNP : 71696
3. Dapatkan Ref-1 : Customer No. pada Invoice anda atau Hubungi 09-5658 585 untuk pertanyaan.
4. Dapatkan Ref-2 : Invoice No.
Biller Code adalah nombor unik untuk mengenalpasti Biller bagi JomPAY. Biller Code bagi PKNP adalah 71696.
Ref-1 adalah nombor unik yang digunakan oleh PKNP untuk mengenal pasti akaun anda
Ref-2 adalah invoice no. untuk rujukan bayaran.
Tidak. Ref-1 untuk JomPAY PKNP adalah tetap berdasarkan akaun pelanggan. Pelanggan digalakkan mengemaskini sebagai Favourites setelah berjaya membuat transaksi pertama.
Berikut adalah langkah-langkah mudah untuk menggunakan JomPAY Online:
1. Daftar masuk perbankan internet/ telefon mudah alih.
> Pilih Bill Payment > Cari menu JomPAY
2. Mulakan transaksi bayaran .
> Masukkan Biller Code, Ref-1 dan Ref-2
3. Pilih akaun anda, sama ada akaun semasa, simpanan atau kad kredit*
4. Masukkan jumlah bayaran dan teruskan bayaran.
> Resit akan dipaparkan bagi setiap transaksi yang berjaya
5. Kemaskini sebagai Favourites untuk bayaran seterusnya pada masa akan datang.
6. Selesai.
Semua pelanggan 40 bank terlibat boleh menggunakan JomPAY.
Had bayaran bagi JomPAY adalah seperti berikut:
Had minimum - RM1.00
Had maksimum -Tiada had
Pertama sekali, pastikan butiran bayaran adalah betul termasuk Biller Code, Ref- 1 dan Jumlah Pembayaran.
Untuk bantuan seterusnya, sila hubungi :
Bahagian Pemasaran & Pengurusan Harta PKNP
di talian 09-5658 585
atau
Bahagian Kewangan PKNP
di talian 09-5658 533
Bagi setiap transaksi bayaran yang berjaya, Penyata Akaun Individu Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang akan dikemaskini dalam tempoh 3 hari bekerja.